Poradnik Użytkowników Dróg

KWP - JESIEŃ I ZIMA – NAJGORSZY CZAS DLA PIESZYCH!

Data publikacji 02.12.2019

Jesień i zima – to zmienne, trudne warunki atmosferyczne, wcześnie zapadający zmrok, a co za tym idzie bardzo niebezpieczne warunki drogowe – zwłaszcza dla pieszych.

W okresie od 1-go do 28-go listopada 2019 roku na drogach Wielkopolski miało miejsce

  • 280 wypadków drogowych, z tego 75 z udziałem pieszych, w których
  • 19 osób zginęło, w tym 6 pieszych, a
  • 320 osób odniosło obrażenia, w tym 69 pieszych.

Z przedstawionego zestawienia wynika, że w listopadzie:

  • co 9 godzi dochodziło do wypadku z udziałem pieszego,
  • co 5 dni ginął pieszy,
  • co 10 godzin pieszy zostawał ranny.

Najczęstszymi przyczynami wypadków drogowych spowodowanych przez pieszych były:

  • nieostrożne wejście na jezdnię: przed jadącym pojazdem
  • przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym
  • nieostrożne wejście na jezdnię: zza pojazdu, przeszkody
  • wejście na jezdnię przy czerwonym świetle

Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na zagrożenie bezpieczeństwa pieszych na drodze jest ich widoczność dla kierujących pojazdami.

Przypomnijmy, że pieszy poruszający się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym jest obowiązany używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu, chyba że porusza się po drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub po chodniku. Niestosowanie się do tego przepisu jest wykroczeniem, za które pieszy może być ukarany mandatem karnym.

Po raz kolejny apelujemy do pieszych:

Nie wstydźcie się być widoczni, nie wstydźcie się być bezpieczni.

Noście elementy odblaskowe – nie dajcie się zabić.

Kierowco pamiętaj i stosuj!

Obowiązki kierującego pojazdem wobec pieszych wynikające z Ustawy Prawo o ruchu drogowym.

  • Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu.
  • Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża.
  • Kierującemu pojazdem zabrania się:
  • wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany;
  • omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu;
  • jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych.
  • Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez chodnik lub drogę dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli i ustąpić pierwszeństwa pieszemu. Przepis ten stosuje się odpowiednio podczas jazdy po placu, na którym ze względu na brak wyodrębnienia jezdni i chodników ruch pieszych i pojazdów odbywa się po tej samej powierzchni.
  • Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność przy przejeżdżaniu obok oznaczonego przystanku tramwajowego nieznajdującego się przy chodniku. Jeżeli przystanek nie jest wyposażony w wysepkę dla pasażerów, a na przystanek wjeżdża tramwaj lub stoi na nim, kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w takim miejscu i na taki czas, aby zapewnić pieszemu swobodne dojście do tramwaju lub na chodnik. Przepisy te stosuje się odpowiednio przy ruchu innych pojazdów komunikacji publicznej.
  • W razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej, kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w celu umożliwienia jej przejścia

PRZYKŁADY TRAGICZNYCH W SKUTKACH WYPADKÓW Z UDZIAŁEM PIESZYCH, KTÓRE MIAŁY MIEJSCE W OKRESIE OSTATNICH KILKUNASTU DNI

13.11.2019 r. około godz. 18:20, na prostym odcinku drogi krajowej, poza obszarem zabudowanym kierujący nieznanym pojazdem potrącił przechodzącego przez jezdnię po oznakowanym przejściu dla pieszych mężczyznę, po czym nie udzielając pomocy oddalił się z miejsca zdarzenia. Pieszy w wyniku odniesionych obrażeń poniósł śmierć na miejscu zdarzenia.

16.11.2019 r. około godz. 16:40, na prostym odcinku drogi wojewódzkiej poza obszarem zabudowanym kierujący samochodem osobowym, potrącił pieszego, prowadzącego rower. Pieszy nie posiadał elementów odblaskowych. Pieszy w wyniku odniesionych obrażeń poniósł śmierć na miejscu zdarzenia.

17.11.2019 r. około godz. 06:15, kierująca samochodem osobowym, jadąc drogą krajową uderzyła w idącego jezdnią n/n mężczyznę. W wyniku zdarzenia pieszy poniósł śmierć na miejscu.

28.11.2019 r. około godz. 14:25 W obrębie skrzyżowania na oznakowanym sygnalizacją świetlną oraz znakami pionowymi i poziomymi przejściu dla pieszych, kierująca samochodem osobowym potrąciła małoletnią pieszą, która przechodziła przez jezdnię pod opieka matki ze strony prawej na lewą, gdy sygnalizator dla pieszych nadawał sygnał zielony. Piesza w wyniku odniesionych obrażeń po długotrwałej reanimacji zmarła na miejscu.

28.11.2019 r. około godz. 16:05 kierujący samochodem osobowym jadąc jedną z ulic miejskich nie ustąpił pierwszeństwa pieszej, znajdującej się na oznakowanym przejściu dla pieszych, która schodziła z tego przejścia. W skutek odniesionych obrażeń piesza zmarła w szpitalu.

28.11.2019 r. około godz. 18:10, na prostym, nieoświetlonym odcinku drogi z dopuszczalną prędkością do 50 km/h kierujący samochodem osobowym potrącił idącego środkiem jezdni mężczyznę, który nie posiadał elementów odblaskowych. W wyniku zdarzenia pieszy, pomimo reanimacji, zmarł.

Maciej Bednik/IL

Powrót na górę strony