Spotkania z Bezpieczeństwem

"Pozory mylą, dowód nie 2012 " w gminie Orchowo

Data publikacji 09.08.2012
pozory_2„Pozory mylą, dowód nie” – pod takim hasłem Komenda Główna Policji i Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce – Browary Polskie od 2009 r. realizują ogólnopolską kampanię edukacyjną, której celem jest ograniczenie sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim oraz przeciwdziałanie spożyciu alkoholu w tej grupie wiekowej.  W połowie lipca 2012 r. ruszyła kolejna edycja programu, tak jak poprzednia, ukierunkowana na aktywizację środowisk lokalnych.  Do działań włączyła się Gminna Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych z Orchowa oraz orchowska policja wspólnie ze Środowiskowym Ogniskiem Wychowawczym.

Głównym zadaniem akcji jest zwrócenie uwagi sprzedawców i świadków sprzedaży w sklepach na terenie całej Polski, że dorosły wygląd nie oznacza pełnoletniości upoważniającej do zakupu napojów alkoholowych. Dlatego podczas wakacyjnych zajęć dzieci ze Środowiskowego Ogniska Wychowawczego wspólnie z dzielnicowym asp.sztab. Adamem Nowakiem odwiedzają punkty handlowe, gdzie  sprzedawany jest alkohol. Rozmawiają ze sprzedawcami o założeniach akcji, rozdają tematyczne ulotki i plakaty. Namawiają ekspedientów do rozmowy z kupującym i proszenia o okazanie dowodu osobistego w przypadku wątpliwości co do jego pełnoletniości.  Do tej pory odwiedzili takie punkty jak: sklep prywatny wielobranżowy w Orchowie, miejscową stację paliw, sklepy Twój Market i  DINO oraz w sklep w Osówcu. Wkrótce „wakacyjne patrole” odwiedzą kolejne sklepy w gminie Orchowo.

 

pozory_1

 

Policyjne statystyki mówią same za siebie. W ramach działań profilaktycznych w 2011 roku policjanci służby prewencyjnej w całej Polsce ujawnili 15 285 małoletnich znajdujących się pod wpływem alkoholu. Byli oni także częstymi sprawcami czynów karalnych popełnianych po alkoholu - w ubiegłym roku odnotowano łącznie 2 395 takich. To jednak dorośli w wielu przypadkach są odpowiedzialni za to, że nieletni wchodzą w posiadanie alkoholu. Dlatego to przede wszystkim do nich kierowany jest główny przekaz kampanii. Jeżeli jesteś sprzedawcą, zawsze proś o dowód osobę o młodym wyglądzie, jeżeli jesteś świadkiem sprzedaży alkoholu małoletniemu – reaguj! Jeżeli jesteś rodzicem – rozmawiaj ze swoim dzieckiem o szkodliwych skutkach wczesnej inicjacji alkoholowej. 

 

pozory_3
 
pozory_4
 
/ artykuł na podstawie materiałów z oficjalnej strony kampanii oraz zdjęć Środowiskowego Ogniska Wychowawczego w Orchowie /

 

Powrót na górę strony