O rowerzystach w słupeckim gimnazjum
Słupeccy policjanci odwiedzili Gimnazjum im. M.Kopernika w Słupcy z prelekcją dotyczącą rowerzystów i bezpiecznych zachowań na drogach . Uczniowie tej szkoły biorą udział w ogólnopolskim programie „Jeżdżę z głową” uruchomionym w 2012 r. przez Fundację BGŻ. Głównym celem akcji jest podniesienie świadomości młodych ludzi na zagrożenia czyhające na drodze i przypomnienie gimnazjalistom podstawowych zasad ruchu drogowego, również nowych praw dla rowerzystów wprowadzonych nowelizacją Ustawy Prawo o ruchu drogowym w połowie 2011 r..
Badania przeprowadzone dla potrzeb programu wskazują, że choć 97% gimnazjalistów jeździ rowerem, tylko nieco połowa z nich zna przepisy ruchu drogowego odnoszące się do rowerzystów. Aż 18% gimnazjalistów z małych miejscowości miało wypadek na rowerze. (źródło: TNS OBOP, Fabryka Komunikacji Społecznej, Laboratorium Komunikacji Społecznej, październik 2011 r.).Na zaproszenie Tadeusza Markiewicza - nauczyciela zajmującego się m.in. wychowaniem komunikacyjnym w słupeckim gimnazjum – z uczniami kl. II a i II f spotkali się asp. Marlena Kukawka i sierż. Roman Wysokowski. Przygotowali dla młodzieży specjalną prezentację multimedialną traktującą o prawach i obowiązkach rowerzystów. Funkcjonariusze przybliżyli zebranym nowe pojęcia, jakie znalazły się w znowelizowanej ustawie, dokładnie omówili zasady poruszania się po drogach odnoszące się do cyklistów. Zaznaczyli, że rowerzysta jest takim samym pełnoprawnym uczestnikiem ruchu, jak kierujący samochodem. Mówili o zasadzie ograniczonego zaufania do innych uczestników ruchu drogowego, zwłaszcza kierowców pojazdów mechanicznych i podkreślali, że bezpieczeństwo rowerzysty w głównej mierze zależy od niego samego.
Przypominamy niektóre zapisy znowelizowanego kodeksu drogowego:
· * pojawiła się nowa definicja roweru, jako pojazdu o szerokości nieprzekraczającej 0,9 metra, poruszanego siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem, ale także rowerem jest pojazd wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, których moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h
· *dopuszczono możliwość przewozu dzieci w przyczepie przystosowanej konstrukcyjnie do przewozu osób, ciągniętej przez rower lub wózek rowerowy
· *rowerzysta jadący ścieżką rowerową przecinającą jezdnię ma pierwszeństwo przed samochodami skręcającymi na skrzyżowaniach
· * jadący rowerem po jezdni (oczywiście, kiedy nie ma ścieżki rowerowej) uzyskał formalne prawo do wyprzedzania z prawej samochodów znajdujących się na tym samym pasie ruchu
· * na wybranych skrzyżowaniach pojawią się specjalne "śluzy", czyli miejsca umożliwiające rowerzyście zajęcie pozycji do skrętu w lewo poprzez ominięcie samochodów stojących na czerwonym świetle
· * na drogach o mniejszym natężeniu ruchu rowerzyści mogą jechać obok siebie w zgodzie z przepisami
· * rozszerzono możliwość korzystania przez rowerzystów z chodnika lub drogi dla pieszych dodając, że jest to dozwolone gdy warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni np. śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła ( wcześniej przepisy zezwalały na jazdę po chodniku osobie, która opiekuje się ona innym rowerzystą w wieku do lat 10 oraz gdy brak jest wydzielonej drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów a szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h wynosi co najmniej 2 metry
* pamiętajmy, że jeżeli wzdłuż ulicy jest ścieżka rowerowa, rowerzysta powinien z niej skorzystać, a nie jechać po jezdni