Zmień opony na zimowe
Przed nami sezon chłodów, mrozów i śniegu. Każdy odpowiedzialny kierowca powinien zmienić opony na zimowe – dla bezpieczeństwa swojego i pasażerów. Nie należy zwlekać z wymianą opon do pierwszych śniegów. Całkowita droga hamowania przy prędkości 50 km/h na ubitym śniegu wynosi 25 m przy oponie zimowej i aż 48 m przy oponie letniej. Pomyśl!
Opony dla pojazdu są jak buty dla człowieka, dlatego powinny być dostosowane do warunków pogodowych. Kiedy należy zmienić opony na zimowe? Specjaliści twierdzą, że wtedy, gdy temperatura powietrza zacznie regularnie spadać poniżej 6 ˚C. Opony letnie przestają wtedy spełniać swoje zadania. Zaczynają tracić elastyczność, gwałtownie spada ich przyczepność, a jazda samochodem może w skrajnych przypadkach przypominać jazdę na lodowisku. Opony wielosezonowe nie zawsze są w stanie sprostać warunkom atmosferycznym panującym w czasie zimy. Nie należy zwlekać z wymianą opon do pierwszych śniegów.
DLACZEGO ZIMóWKI ?
* Budowa i cechy trakcyjne opon zimowych uzasadniające ich stosowanie w warunkach zimowych to:
- rzeźba bieżnika, wyposażona jest w większą ilość lamelek (głębokich nacięć żeber bieżnika) poprawiająca przyczepność poprzez większą elastyczność czoła bieżnika, tym samym lepszy kontakt z nawierzchnią pokrytą błotem, śniegiem lub pozostałościami po posypywaniu nawierzchni.
- rowki bieżnika są zazwyczaj szersze, umożliwiające samooczyszczenie ze śniegu i błota, ich kierunkowość umożliwia utrzymanie zadanego kierunku jazdy na nawierzchni pokrytej kopnym śniegiem lub warstwą błota pośniegowego. Ostatnio coraz częściej producenci opon stosują rzeźby asymetryczne.
* Guma bieżnika jest bardziej miękka w porównaniu do opon letnich zapewniając wraz ze spadkiem temperatury w miarę dobrą przyczepność. Guma opon letnich przy temperaturach zbliżonych do ujemnych i ujemnych twardnieje powodując wyraźny spadek przyczepności szczególnie na mokrej nawierzchni,
* Na nawierzchniach typowo zimowych tzn. ubity zmrożony śnieg przyczepność opon letnich spada gwałtownie nie gwarantując skutecznego kierowania, hamowania ani przyspieszania. W ostatnich latach producenci opon dodają do gumy bieżnika specjalną krzemionkę, poprawiającą przyczepność. Guma takich opon zachowuje dłużej dobre cechy trakcyjne w warunkach zimowych w porównaniu do opon bez takich dodatków.