Chciała ochronić swoje pieniądze na koncie i straciła prawie 110 tysięcy
Przestępcy nie próżnują i dalej szukają łatwego zarobku. Podszywają się m.in. pod policjantów czy pracowników różnych instytucji, w tym banków. Niestety przekonała się o tym 39-letnia mieszkanka powiatu słupeckiego, która myślała, że chroni swoje oszczędności przed atakiem przestępców, transferując je na rachunki wskazane przez oszusta podającego się za „pracownika działu bezpieczeństwa jednego z banków”. W ten sposób kobieta straciła 110 tys. zł.
Oszuści podczas rozmowy informują, że oszczędności zgromadzone na kontach i lokatach bankowych są zagrożone i natychmiast trzeba je wypłacić lub przelać, albo dzwonią w sprawie rzekomych podejrzanych transakcji na koncie lub karcie i proszą o podanie wrażliwych danych, a także zainstalowanie aplikacji, dzięki której mogą przejąć kontrolę nad urządzeniem użytkownika.
Ostrzegamy przed podawaniem jakichkolwiek danych i pobieraniem podejrzanych aplikacji!
W ten sposób przestępcy „okradają” nasze konta albo zaciągają w naszym imieniu kredyty gotówkowe.
Pamiętajmy, że zasada ograniczonego zaufania do nieznajomych obowiązuje! Dorośli często o niej zapominają, stając się ofiarami własnej łatwowierności i braku rozwagi. Niespodziewane telefony nie muszą zakończyć się finansową porażką, jeżeli będziemy przestrzegać kilku podstawowych zasad. Numery wyświetlające się podczas rozmowy faktycznie mogą należeć do banku, a oszuści mogą dodatkowo znać niektóre dane osobowe klienta. Nie dajmy się nabrać, zachowajmy zdrowy rozsądek i pamiętajmy, że:
-
konsultanci banków nigdy nie zachęcają do pobierania żadnych aplikacji do szybkiej obsługi klienta. Jedynymi aplikacjami promowanymi przez bank są te dedykowane do obsługi posiadanych rachunków i kart bankowych;
-
konsultanci banków nigdy nie proszą o podanie poufnych danych takich jak np. numery dokumentów, numery kart bankowych, kody do zatwierdzenia transakcji internetowych;
-
konsultanci banków nigdy nie proszą o podanie swoich danych logowania do systemu bankowego;
-
do swojego konta bankowego loguj się tylko przez samodzielnie wpisany adres strony internetowej banku. Nie korzystaj z przesyłanych przez osoby trzecie linków przekierowujących na utworzone przez oszustów strony bankowe do zbierania danych logowania.
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się ze swoim bankiem i upewnij, że osoba dzwoniąca faktycznie jest pracownikiem banku. Jeżeli na twoim koncie lub karcie doszło już do transakcji, które nie były wykonywane przez ciebie, natychmiast powiadom Policję pod numerem alarmowym 112.