Porady (nie tylko) dla Babci i Dziadka
Jednym z częściej ostatnio zgłaszanych w Polsce przestępstw są oszustwa, podczas których sprawcy, dzwonią do osób, aby wyłudzić pieniądze i opowiadają różne legendy - fikcyjne historie. Najczęściej na swoje ofiary wybierają seniorów. Słupecka policja przy wsparciu lokalnych banków prowadzi akcję informacyjną ostrzegającą przed różnego rodzaju oszustami. Poniżej prezentujemy przykłady działania przestępców oraz ulotkę informacyjną, która powstała dzięki uprzejmości słupeckiego oddziału banku Credit Agricole.
Oszuści podszywają się pod wnuczków, policjantów, udają pracowników spółdzielni lub energetyki, gazownika, pielęgniarkę środowiskową, czy pracownika opieki społecznej. Działają bez skrupułów dążąc do zdobycia pieniędzy lub wartościowych rzeczy.
Na terenie Wielkopolski doszło do wielu przypadków oszustw metodą „na policjanta”, podczas których starsze osoby, myśląc, że pomagają najbliższym, przekazały przestępcom podającym się za funkcjonariuszy duże kwoty pieniędzy - niejednokrotnie oszczędności życia.
Metody działania oszustów ulegają zmianie w zależności od sytuacji. Najczęściej używają następującego schematu: na telefon zadzwoni mężczyzna lub kobieta i przedstawia się jako policjant. Informuje o rzekomym wypadku drogowym, jaki miał spowodować syn lub córka rozmówcy. Następnie sprawca twierdzi, że aby wspomniana osoba mogła uniknąć aresztu, konieczne jest przekazanie pieniędzy. Najczęściej trzeba udać się w umówione miejsce, gdzie odbiera je fałszywy funkcjonariusz. Zdarzały się sytuacje, że nakazywano wyrzucenie pieniędzy przez okno lub trzeba było je ukryć we wskazanym miejscu.
Zdarzały się przypadki, że przestępcy podawali się za policjantów, którzy śledzą fałszywych wnuczków. Wtedy dzwoniący polecał przekazanie pieniędzy informując jednocześnie, że policja obserwują daną osobę i zaraz po „transakcji” pieniądze zostaną zabezpieczone i oddane właścicielowi.
Były zdarzenia, w których fałszywy policjant informował osoby, że ich konta bankowe są namierzone przez hakerów i należy szybko zlikwidować konto, wypłacić pieniądze lub przelać je na inne nowo założone. Oczywiści dane dostępu do konta należy przekazać dzwoniącemu.
Sposób prowadzenia rozmowy jest na tyle przekonujący, że zdecydowanie można uwierzyć w taką opowieść. Niestety wiele osób daje się nabrać i wykonują polecenia oszustów wierząc, że pomagają najbliższym. W efekcie zostają okradzeni.
Policjanci apelują do wszystkich o rozwagę i rozsądek w kontaktach z nieznajomymi oraz przestrzegają przed łatwowiernością w przypadku, gdy dzwoniący do nas ludzie proszą o pieniądze.
Każdą taką informację należy zweryfikować u członków rodziny, a szczególnie wtedy, gdy rozmówca prosi nas o pieniądze. W sytuacji, gdy w grę wchodzi wizyta w banku np. gdy zdecydujemy się wypłacić pieniądze lub „polecono” nam założyć nowe konto, zapytajmy pracownika tej placówki o poradę. Obsługujący klientów są przeszkoleni na okoliczność takich sytuacji i z pewnością coś doradzą.
Nie należy działać w pośpiechu i ulegać presji czasu, którą wytwarzają oszuści. Najlepiej spróbować odłożyć termin przekazania pieniędzy i o każdym podejrzanym telefonie niezwłocznie powiadomić Policję.
Pamiętajmy, że policjanci prowadzący swoje działania, nigdy nie będą prosić o przekazanie pieniędzy.
W powiecie słupeckim sporadycznie dochodzi do takich oszustw, ale policjanci apelują szczególnie do rodzin i bliskich osób starszych, aby uczulać je na takie, bądź podobne sytuacje.