Bezpieczne zakupy w sieci
Słupeccy policjanci niemal każdego tygodnia otrzymują zgłoszenia dotyczące oszustw internetowych. Sprawcy potrafią naciągnąć klientów przy zakupach drobnych rzeczy, poprzez telefony komórkowe na samochodach, czy maszynach rolniczych kończąc. W tym tygodniu do policjantów z Posterunku Policji w Zagórowie zgłosiły się dwie osoby, które zostały oszukane podczas robienia zakupów w sieci. Czy jest możliwość uniknięcia takich przykrych sytuacji?
30 marca mieszkanka Zagórowa zawiadomiła, że zakupiła na jednym z portali internetowych kilkanaście par butów, za które zapłaciła. W paczce jaką otrzymała znalazła cegły owinięte w siano. Mężczyzna z gminy Lądek również zamówił buty w sieci, jednak od chwili, gdy za nie zapłacił sprzedający zerwał wszelki kontakt. Nas wyjaśnieniem okoliczności tych przestępstw pracują zagórowscy policjanci.
Podczas zakupów internetowych powinniśmy zachować zdrowy rozsądek i z dystansem podochodzić do wszystkich rewelacyjnych ofert sprzedaży towarów po niskiej cenie. Nieufność powinna wzbudzić w nas propozycja wpłacenia zaliczki. Decydując się na taką formę zakupów należy przestrzegać kilku zasad:
1. skontaktować się ze znajomymi i dowiedzieć się z jakich e-sklepów korzystają, czy mieli problemy z dostawą, co sądzą o szybkości i jakości usług oraz dostarczonych produktów,
2. sprawdzić, czy ze sklepem można się skontaktować w inny sposób niż za pomocą poczty elektronicznej,
3. sprawdzić, jak szybko w naszej skrzynce pocztowej powinno znaleźć się potwierdzenie zamówienia; jeśli podany na witrynie internetowej sklepu termin zostanie przekroczony od razu należy interweniować,
4. porównać, czy potwierdzenie zakupu wystawione przez sklep zgodne jest z tym co chcieliśmy kupić,
5. uważnie sprawdzać opinie o sprzedającym,
6.unikać podejrzanych ofert (np. drogie przedmioty w zaskakująco niskich cenach),
7. proponujemy formę zapłaty za towar poprzez płatność przy odbiorze,
8. w przypadku, gdy zachowaliśmy zasady bezpieczeństwa, a przesyłka nie dotrze w umówionym terminie, sprzedający unika kontaktu lub nie chce zwrócić pieniędzy, albo otrzymaliśmy inny towar niż zamówiony należy zgłosić sprawę do odpowiednich instytucji.