Zima na drogach
KIEROWCO! PAMIÊTAJ:
1. Wymień opony na zimowe. Pamiętaj również o wymianie płynu do spryskiwaczy na zimowy oraz wymianie akumulatora na nowy, jeśli obecnie posiadany odmawiał w przeszłości posłuszeństwa.
2. Nie spiesz się. Dostosuj prędkość do panujących na drodze warunków. Śliska nawierzchnia powoduje wydłużenie drogi hamowania i częściej niż w innych porach roku dochodzi do tzw. stłuczek ( są niezbyt groźne dla ludzi, ale powodują straty materialne i często tamują ruch, co dodatkowo utrudnia warunki na drogach )
3. Zachowaj odpowiednią odległości od poprzedzającego auta.
4. Jeśli planujesz dłuższą podróż, odpowiednio wypocznij.
5. Zanim ruszysz w drogę oczyść swoje auto w całości ze śniegu. Podobnie postępuj w przypadku oszronionych szyb i świateł.
PIESZYM przypominamy o ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię. Kaptury płaszczy, czy kurtek znacznie ograniczają widoczność.
p { margin-bottom: 0.21cm; }strong { font-weight: bold; }
DLACZEGO ZIMóWKI ?
Opona zimowa i jej właściwości oraz inne parametry trakcyjne wpływające na bezpieczeństwo w ruchu drogowy.
-
Budowa i cechy trakcyjne opon zimowych uzasadniające ich stosowanie w warunkach zimowych to:
- rzeźba bieżnika, wyposażona jest w większą ilość lamelek (głębokich nacięć żeber bieżnika) poprawiająca przyczepność poprzez większą elastyczność czoła bieżnika, tym samym lepszy kontakt z nawierzchnią pokrytą błotem, śniegiem lub pozostałościami po posypywaniu nawierzchni.
- rowki bieżnika są zazwyczaj szersze, umożliwiające samooczyszczenie ze śniegu i błota, ich kierunkowość umożliwia utrzymanie zadanego kierunku jazdy na nawierzchni pokrytej kopnym śniegiem lub warstwą błota pośniegowego. Ostatnio coraz częściej producenci opon stosują rzeźby asymetryczne.
-
Guma bieżnika jest bardziej miękka w porównaniu do opon letnich zapewniając wraz ze spadkiem temperatury w miarę dobrą przyczepność. Guma opon letnich przy temperaturach zbliżonych do ujemnych i ujemnych twardnieje powodując wyraźny spadek przyczepności szczególnie na mokrej nawierzchni,
-
Na nawierzchniach typowo zimowych tzn. ubity zmrożony śnieg przyczepność opon letnich spada gwałtownie nie gwarantując skutecznego kierowania, hamowania ani przyspieszania. W ostatnich latach producenci opon dodają do gumy bieżnika specjalną krzemionkę, poprawiającą przyczepność. Guma takich opon zachowuje dłużej dobre cechy trakcyjne w warunkach zimowych w porównaniu do opon bez takich dodatków.
-
W Polsce nie ma określonych terminów od kiedy należy zakładać opony zimowe i kiedy je zdejmować. Zależy to od warunków atmosferycznych oraz rejonu w jakim pojazd eksploatujemy. Nie można porównywać warunków eksploatacyjnych dużych miast w centralnej Polsce do rejonów górskich lub polski północno-wschodniej. Problem ten należy rozwiązać poprzez porady w specjalistycznych serwisach, w których zazwyczaj przechowuje się opony zimowe.
-
Nie wskazane jest stosowanie opon zimowych tylko na jednej osi pojazdu, szczególnie napędowej. Umożliwi to nam lepsze przyspieszanie ale niestety spowoduje problemy z kierowalnością i statecznością samochodu w czasie pokonywania zakrętów i hamowania (na podstawie prób testowych, popartych analizą teoretyczną kierowalności i stateczności).
-
Ogumienie uniwersalne oznaczone jako M+S (błotno-śniegowe) jeżeli jest dostępne, zapewnia średnie warunki eksploatacji zimą i latem. W trudniejszych warunkach zimowych np. góry kopny śnieg, opony takie nie zawsze spełniają nasze oczekiwania. Chyba, że mamy w bagażniku łańcuchy, na których jednak nie można przekraczać 50 km/h, a jazda na nawierzchni oczyszczonej ze śniegu i błota nie jest zbyt komfortowa.