Nowe przepisy dotyczące kierowców
Od 18 maja zaczną obowiązywać nowe przepisy, zaostrzające sankcje wobec kierujących pojazdami, którzy popełnią najcięższe z naruszeń w ruchu drogowym. Służbom kontrolnym oraz sądom dano w ten sposób nowe instrumenty, które powinny w jeszcze większym stopniu zdyscyplinować kierujących pojazdami do przestrzegania przepisów.
Zmiany
w przepisach karnych
1.
Kierowanie bez uprawnień
W obowiązującym stanie prawnym
kierowaniu pojazdem pomimo nieposiadania stosownych uprawnień
stanowi wykroczenie (określone w art. 94 § 1 kodeksu wykroczeń),
za które przewidziana jest jedynie kara grzywny, z wyłączeniem
sytuacji, gdy osoba kierowała pojazdem w czasie obowiązywania
orzeczonego przez sąd zakazu prowadzenia pojazdów, który to czyn
stanowi przestępstwo określone w art. 244 kodeksu
karnego.
Począwszy od 18 maja art. 94 § 1 kw będzie miał
zastosowanie jedynie wobec osób kierujących pojazdem, na który
nigdy wcześniej nie miały stosownych uprawnień. W takim przypadku,
obok kary grzywny, możliwe będzie także orzeczenie zakazu
prowadzenia pojazdów, o czym ostatecznie zdecyduje sąd.
Osoby,
które pod rządami nowych przepisów, dopuszczą się kierowania
pojazdem, dla którego stosowne uprawnienie zostało im wcześniej
cofnięte w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez właściwego
starostę, wyczerpią znamiona przestępstwa (określonego w nowym
art. 180a kk), za który to czyn przewidziano karę grzywny, karę
ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
Niezależnie od rodzaju zastosowanej kary, sąd będzie mógł także
orzec środek karny w postaci zakazu prowadzenia pojazdów.
2.
Kierowanie w stanie nietrzeźwości
W znowelizowanych
przepisach zaostrzono sankcje dla kierujących pojazdami w stanie
nietrzeźwości oraz dla kierujących, którzy - znajdując się w
tym stanie - spowodowali wypadek drogowy (zdarzenie, w którym były
osoby zabite lub ciężko ranne). W pierwszej kolejności wydłużono
okres, na jaki orzekany jest środek karny w postaci zakazu
prowadzenia pojazdów, z 10 do 15 lat, przy czym minimalny okres, na
jaki zakaz ten będzie orzekany określono na poziomie 3 lat.
Osoby
kierujące pojazdem w stanie nietrzeźwości będą musiały się
także liczyć z dolegliwymi konsekwencjami finansowymi. Niezależnie
od orzeczonej kary, sąd będzie obligatoryjnie orzekał świadczenie
pieniężne w wysokości nie mniejszej niż 5 tys. złotych, w
przypadku osoby po raz pierwszy dopuszczającej się tego czynu, oraz
nie mniejszej niż 10 tys. złotych, gdy osoba po raz kolejny
kierowała pojazdem w stanie nietrzeźwości. W sprawach o wypadki
drogowe spowodowane przez nietrzeźwych kierujących, sąd będzie
obligatoryjnie orzekał nawiązkę w wysokości nie mniejszej niż 10
tys. złotych.
Ponadto w kodeksie karnym wykonawczym
dodano nowy art. 182a, przewidujący możliwość orzeczenia przez
sąd zmiany sposobu wykonywania zakazu prowadzenia pojazdów na zakaz
prowadzenia pojazdów niewyposażonych w blokadę alkoholową. Z
możliwości tej osoba będzie mogła skorzystać nie wcześniej niż
po upływie co najmniej połowy orzeczonego wymiaru, a w przypadku
gdy zakaz prowadzenia pojazdów orzeczono dożywotnio, po upływie co
najmniej 10 lat. Istotne jest, iż o ewentualnej zmianie sposobu
wykonywania zakazu ostatecznie zdecyduje sąd.
Zmiany
w przepisach o ruchu drogowym
1.
Zatrzymanie prawa jazdy
W ustawie o kierujących pojazdami
dodano nowe przesłanki administracyjnego zatrzymania prawa jazdy,
tj. w przypadku rażącego przekroczenia prędkości dopuszczalnej w
obszarze zabudowanym (powyżej 50 km/h) oraz przewożenia nadmiernej
liczby osób. W praktyce, ujawnienie takiego czynu będzie skutkowało
zatrzymaniem dokumentu prawa jazdy w trakcie prowadzonej kontroli
drogowej i przesłaniem go do właściwego starosty, który - wydając
decyzję administracyjną - formalnie zatrzyma ten dokument - za
pierwszym razem na 3 miesiące.
Należy pamiętać, iż
starosta wyda powyższą decyzję niezależnie od tego, czy prawo
jazdy zostało fizycznie zatrzymane przez policjanta. Zgodnie z
nowymi przepisami, podmioty uprawnione do kontroli ruchu drogowego
informują właściwego starostę o każdym ujawnionym przypadku
dopuszczenia się jednego z powyższych czynów. Na podstawie tej
informacji starosta wydaje decyzję o zatrzymaniu prawa jazdy,
nadając jej rygor natychmiastowej wykonalności oraz zobowiązując
kierowcę do zwrotu prawa jazdy, o ile dokument ten nie został
wcześniej zatrzymany.
Istotne
jest, iż 3-miesięczny okres, na jaki zatrzymywane będzie prawo
jazdy, zacznie biec od daty jego faktycznego zatrzymania przez
policjanta, a jeżeli czynność ta nie miała miejsca, dopiero od
momentu jego zwrotu do właściwego organu (starosty).
Ujawnienie
faktu ponownego kierowania pojazdem w powyższym 3-miesięcznym
okresie, będzie oznaczało jego wydłużenie do 6 miesięcy.
Kolejnym etapem będzie cofnięcie uprawnienia do kierowania
pojazdami - jego przywrócenie zostało obwarowane koniecznością
spełnienia wszystkich wymagań stawianych osobie po raz pierwszy
ubiegającej się o uprawnienie do kierowania pojazdami.
2.
Zaostrzenie przepisów wobec "młodych kierowców"
W
ustawie – prawo o ruchu drogowym dodano nową przesłankę do
cofnięcia przez starostę uprawnienia do kierowania pojazdami.
Zmiana ta dotyczy młodych kierowców, tj. osób, które w okresie 2
lat od dnia wydania im po raz pierwszy prawa jazdy dopuściły
jednego przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji
(np. spowodowanie wypadku drogowego, kierowanie pojazdem w stanie
nietrzeźwości) lub trzech wykroczeń polegających na
spowodowaniu zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, kierowaniu
w staniu po użyciu alkoholu lub przekroczeniu prędkości powyżej
30 km/h. Rozwiązanie to będzie obowiązywało do dnia 3 stycznia
2016 r. Osoby, o których mowa, będą docelowo objęte nadzorem w
ramach okresu próbnego przewidzianego w ustawie o kierujących
pojazdami, mającego wejść w życie z dniem 4 stycznia 2016 r.
3.
Usunięcie pojazdu
W ustawie – prawo o ruchu drogowym
wprowadzono nowy przypadek, kiedy pojazd zostanie obligatoryjnie
usunięty z drogi na koszt jego właściciela. Przepis ten odnosi się
do sytuacji, gdy pojazdem kierowała osoba nieposiadająca stosownego
uprawnienia, a więc która nigdy uprawnienia tego nie uzyskała,
bądź której zostało ono cofnięte w drodze decyzji
administracyjnej. Zgodnie z omawianą regulacją, pojazd zostanie
usunięty z drogi także w przypadku, gdy kierowała nim osoba
formalnie posiadająca stosowne uprawnienie, lecz której uprzednio
zatrzymano dokument prawa jazdy, np. w związku z przekroczeniem
liczby 24 punktów.
W omawianym przypadku funkcjonariusz
odstąpi od usunięcia pojazdu tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy
możliwe będzie przekazanie go osobie znajdującej się w nim i
posiadającej uprawnienie do kierowania tym pojazdem.
Przepis,
o którym mowa, z oczywistych względów nie będzie miał
zastosowania w sytuacji, gdy kierujący pojazdem legitymuje się
pokwitowaniem za zatrzymany dokument prawa jazdy, uprawniającym go
do kierowania pojazdem.
(źródło: BPiRD KGP)